dinsdag 4 januari 2011

Een tweeling dragen


Stan en Evi zijn alweer 10 weken en intussen heb ik al veel verschillende manieren gevonden om ze samen bij mij te dragen. Zeker in het begin vond ik het best lastig omdat ik zelf natuurlijk nog niet zo handig was met knopen, maar ook omdat Stan en Evi minder makkelijk een tijdje in de doek of drager wilden en al vrij snel huilden en gewoon weer aan de borst in mijn armen wilden slapen. Gaandeweg merkte ik dat ik meer durfde en dat Stan en Evi het ronddragen ook als ze wakker waren steeds leuker vonden en ook zelfs snel in slaap vallen inmiddels als ik ze met een gevuld buikje inde doek/drager doe. De tijd dat ik ze overdag draag is daardoor ook steeds langer en ik maak al iets makkelijker een uitstapje naar buiten en doe dat ook alleen als ik min of meer zeker weet dat Stan en Evi tevreden blijven slapen. Zo dragend kunnen ze wel een paar uur slapen en geeft me in huis even de gelegenheid wat aan het huishouden te doen en de andere kinderen te verzorgen en een boodschap te doen of met zijn allen even een boswandeling te gaan maken. Ik heb nog niet een vaste draagmethode ontwikkeld, maar wissel en varieer afhankelijk van hoe Stan en Evi gedragen willen worden en hoe mijn eigen pet staat ;)

Op deze foto draag ik ze in één lange geweven doek. (Ik ben nog op zoek naar een geweven doek van minimaal 5.60 meter, want deze was geleend) Draagt fijn, maar het kindje op je rug kun je niet 1-2-3 eruit halen. Nu ze wat ouder en meer gewend zijn zou ik het wel aandurven en dus ga ik ze zeker ook zo dragen. Heel comfortabel! nu eerst de doek nog vinden ;)

c

 De combinatie Manduca-Sling Eezee gaat ook prima. Het kindje in de Sling kan dan ook drinken als het nodig is. Erg handig! Je doet dan eerste de Sling om met baby en dan de Manduca met baby.

Dit kan ook. De combinatie Draagdoek-Manduca. Eerst doe je manduca om en dan knoop je baby 1 op je rug en vervolgens laat je baby 2 van bovenaf in de Manduca zakken. Dit vind ik een fijne methode en comfortabel voor een langere tijd ook. (Wat ook kan, daar heb ik geen foto van, is baby1 op de buik dragen in de Draagdoek (dubbel-cross-carry) en dan de Manduca met baby2 op je rug.)
 En zo ziet bovenstaande combinatie eruit met Fleece-vest en mutsjes op :)
 Samen in de Sling eezee ging ook een paar weken heel goed, maar nu worden ze toch echt te groot. Voor eventjes kan het nog wel. Het draagt wat zwaarder, maar voor Stan en Evi is het geen probleem die vinden het best knus nog zo.

Je kunt ook twee Draagdoeken gebruiken. Je knoopt eerst de doek waarin je het kindje op je buik gaat dragen en dan de Draagdoek met baby 1 op je rug. Daarna kun je baby 2 voor in het gekruiste doek dragen. Ik vond zelf dat bij deze methode veel doek over je schouders loopt en knellend werkt. Je kunt ook een rekbare doek voor op de buik dragen gebruiken en een geweven voor op je rug. Dat zal minder knellen rond je schouders verwacht ik.

Verder zijn er nog andere draagmethoden voor een tweeling, zoals één baby bij papa op de rug en één bij mama. :)
Tot zover mijn ervaringen met het dragen van een tweeling tot nu toe ;).

4 opmerkingen:

Mirjam zei

Wow! :))))

Heidi zei

Hoi, ik heb een geweven doek gekocht op de Duitse E-bay. Stonden er aardig wat op, ik meen ook grote, en niet te duur!
Succes!
groetjes, Heidi

Liezzzje zei

En hoe doe je dan baby2 in de achterste doek/sling/zak? Zelf of met hulp van iemand anders? Want dan moet je toch oppassen dat baby 1 er niet uit valt :)

Ceekee zei

Hoi, Wat ik doe is eerst de baby op de rug en dan de baby op de buik. Bedoel je dat? Ik zal proberen binnekort weer een update te plaatsen. Ik draag ze nog steeds veel beide. Nu zijn ze 15 maanden :)

groetjes